Zo Súľova na Lietavský hrad

Lietavský hrad, Súľovské vrchy

Celodenná túra Súľovskými vrchmi na druhú najväčšiu zrúcaninu slovenského hradu. Opúšťa NPR Súľovské skaly a vedie po lesných a poľných cestách cez 2 hrebene takmer až do Žiliny.

Charakteristika: Celodenná túra bez technickejších miest, jej náročnosť spočíva skôr v zdolanej vzdialenosti a prevýšení.

Časový odhad: 6:40 h (doba nezahŕňa prestávky)

Hlavné body: Súľov => Roháčske sedlo =>  => Podhorie => Cibuľník => Lietavský hrad a späť

Profil trasy: 22.6 km, hore 932 m, dole 932 m

Trasa z Hikeplannera (c) HIKING.SK

viac detailovzobraziť na mape

Popis trasy:

Túra na Lietavský hrad, Súľovské vrchyModrá: Súľov -> Roháčske sedlo

V obci Súľov trasa začína pri hornom smerovníku vzdialenom cca 10min peši od stredu dediny smerom na obec Hradná. Pri smerovníku modrá trasa odbočuje doľava z obecnej komunikácie a po úzkej ceste začnete stúpať pomedzi domy. Po krátkej chvíľke sa asfaltová cesta zmení na kamenistý širší chodník pozvoľna sa stáčajúci doľava. O ďalší kúsok vyššie sa Vám otvorí krásny výhľad na obec Súľov, Súľovský hrad a hrebeň Súľovských skál. Trasa postupne vedie popri oplotenej obore danielov a nad ňou prechádza doprava pomedzi stromy na vyššie položenú lúku. Držte sa vľavo a prejdite pozdĺž dreveného plôtika okolo peknej poľovníckej chaty. Trasa sa ďalej uberá po ľavej strane lúky dohora, po chvíľke vojdete do lesa. Po širšej lesnej ceste pokračujete v miernom sklone smerom hore do Roháčskeho sedla, miestami sa pomedzi stromy otvorí veľmi pekný výhľad na Súľovský hrad.

Roháčske sedlo je pútnickým miestom, kde končí krížová cesta z obce Podhorie. Nachádza sa tu nedávno obnovený drevený prístrešok a lavičky tvoriaci prírodný amfiteáter. Vhodné miesto na pauzu alebo prípadný dočasný úkryt pred dažďom.

Prívod vody - pitítko - v Podhorí, Súľovské vrchy

Modrá: Roháčske sedlo -> Podhorie

Z Roháčskeho sedla zídete po krížovej ceste lesom na rázcestie Pod Dubovcom, kde pokračujete vpravo po modrej značke smerom na obec Podhorie. Po cca 400m vyjdete z lesa a otvoria sa vám výhľady na Lietavskú Závadku a do rajeckej kotliny. Poľná cesta vás dovedie až do obce Podhorie, v strede ktorej prejdete okolo potravín a miestneho pohostinstva. Je tu takisto zastávka autobusu smerom do Žiliny.

Modrá: Podhorie -> Lietavský hrad

Pokračujete po modrej do mierneho kopčeka, pred koncom obce po pravej strane cesty stojí drobný dvojkríž a pred ním prívod pitnej vody (pitítko). Cesta kúsok za Podhorím opäť vchádza do lesa, kde na jednom mieste klesá k potôčiku, ktorý je treba prekročiť a vystúpať do krátkeho strmšieho svahu.

Nasleduje prevažne lesná cesta traverzujúca vrch Strážna, miestami sa otvorí výhľad na okolité lúky. Po zalesnenom hrebeni prídete až k rázcestiu Cibuľník, kde sa pripája zelená trasa z Lietavskej Svinnej. Od rázcestia je to už len 300m k samotnej zrúcanine Lietavského hradu.

Lietavský hrad je relatívne zachovaná zrúcanina jedného z najrozsiahlejších hradov na Slovensku. Od roku 2008 sa sanácii a konzervácii hradu venujú dobrovoľníci z Občianskeho združenia na záchranu Lietavského hradu. Viac o histórii Lietavského hradu siahajúcej do 13. storočia sa takisto dozviete na ich stránkach, aktuality o pripravovaných akciách a mnoho súčasných aj historických fotografií nájdete na facebookovej stránke Lietavský hrad.

TIP - Pre celkový pohľad na hrad a jeho majestátnosť je lepšie zísť na juh na lúky nad obcou Lietavská Svinná (od Cibuľníka pokračovať po modrej turistickej značke).

Cesta naspäť do Súľova vedie po tej istej trase. Z Roháčskeho sedla je možné odbočiť na zelenú trasu a pokračovať ďalej po súľovskom skalnom hrebeni