Žibrid a Budzogáň

Žibrid, Súľovské vrchy, Slovensko

Tentokrát sa vyberieme presne na opačnú stranu – smerom na juhovýchod, preč od súľovského skalného hrebeňa. Zato na najvyšší kopec v okolí a druhý najvyšší v Súľovských vrchoch – Žibrid (867 m.n.m.). V jeho neďalekom okolí nájdeme v lese skrytý obrov Budzogáň a užijeme si výhľady na Súľov aj Maníny, ale takisto do Rajeckej kotliny a na Lúčanskú Malú Fatru.

Charakteristika: Túra je stredne náročnou trasou bez technickejších miest. Vedie po poľných a lesných cestách, samotný výstup na Žibrid je strmší chodníček zalesneným svahom.

Časový odhad: 4:15h (doba nezahŕňa prestávky)

Prevýšenie: 500 m hore, 500m dolu na 13 km

Hlavné body: Súľov => Sedlo Patúch => Žibrid => Budzogáň => Sedlo Patúch => obec Súľov

Popis trasy:

IMG_4786Žltá: Súľov -> Sedlo Patúch

Ak začínate v obci Súľov, vyberte sa po hlavnej ceste do Hradnej, asi po 600m odbočíte doľava na stúpajúcu cestu pomedzi domy. Po ďalších 300m skončia posledné domy a vy pokračujete po pohodovej poľnej ceste smerom na juhovýchod. Pred vstupom do lesa sa otvoria po ľavej strane spätné výhľady na Súľovské skaly.

V lese cesta začne strmšie stúpať, ale po chvíli už zase pokračujete vychádzkovým tempom po okraji lesa a na pravej strane sa otvárajú výhľady na obed Hradná a v diaľke svah s krátkym lyžiarskym vlekom. Na záver znova vojdete do lesa, nasleduje krátke stúpanie a ocitnete sa v sedle Patúch pri rozcestníku a kríži.

Zelená: Sedlo Patúch -> Žibrid

Teraz nás čaká samotný výstup na Žibrid týčiaci sa priamo nad sedlom Patúch. Úzka cestička najprv pozvoľna, neskôr strmšie stúpa lesom a nedopraje veľa výhľadov. Asi v dvoch tretinách kopca sa však dá konečne vyjsť na výbežok vpravo a užiť si krásne výhľady do súľovskej doliny – ponad hrebeň do Roháčskeho sedla vidno Súľovské skaly, priamo pred nami sú rozvrstvené Maníny a úplne vľavo vykúka aj malofatranský Kľak.

Na vrchole Žibridu vás dokonca čaká slovenská vlajka, výstupová kniha KST a podobne pekné výhľady na západnú stranu. Smerom na východ je vrchol zalesnený.

Skalný Budzogáň, Žibrid, Súľovské vrchy

Budzogáň:

Zo Žibridu je možnosť pokračovať zelenou turistickou trasou do Jasenového alebo sa vydať priamo na východ na značenú odbočku k Budzogáňu (nájdete aj smerovník na drevenej tabuľke na strome). Chodník je dobre vychodený a po cca 20 min sa pred vami začnú otvárať konečne aj výhľady do rajeckej kotliny. A zrazu zničoho nič pred vami stojí obrovitý skalný kyjak, Budzogáň.

Podľa legendy tu kedysi rástol Hromodub – najväčší strom na svete. Legenda tiež hovorí, že sa tak zapáčil jednému obrovi, že si z neho začal vytesávať budzogáň. Pri práci sa však miazgou zo stromu prilepil k zemi a nahnevaný zapichol budzogáň do nej so želaním, aby skamenel. Toľko legenda. Táto skala vznikla erozívnou činnosťou vody po dlhé storočia. Skalný útvar má úzku základňu a širšiu vrchnú časť. Dosahuje výšku skoro 14 metrov. Z Rajeckých Teplíc k nemu vedie náučný chodník so 6 stanovišťami.

Pre návrat do sedla Patúch odporúčame pokračovať po náučnom chodníku smerom na Rajecké Teplice kým sa nenapojíte na žltú turistickú trasu. Odbočíte vľavo a po žltej sa vrátite do Súľova.

Komu by bolo málo, môže si trasu zo sedla Patúch predĺžiť hrebeňovkou cez Kečku do Roháčskeho sedla a vrátiť sa odtiaľ modrou trasou do Súľova. Pridáte si tým asi 350m prevýšenia, 5,8km a časovo 1:50 hod. Keďže tento hrebeň je celý zalesnený, lepšie výhľady si užijete hlavne v zime.